Uppercase Print (2020)

  • Drama
  • 2t 8min

I Nicolae Ceauşescus Romania hadde matlagingsprogrammene og det hemmelige politiet samme jobb

Hybridfilmen UPPERCASE PRINT bruker dokumentarisk teater og arkivopptak av rumensk 80-talls-tv for å vise hvordan Nicolae Ceauşescus autoritære regime arbeidet for å kontrollere befolkningen. Med utgangspunkt i historien om den 16 år gamle politiske aktivisten Mugur Calinescu, som i 1981 skapte oppstandelse da han tagget en serie autoritetskritiske slagord (med kritt) i byen Botosani, viser filmen hvordan statskanalens underholdningsprogrammer og det beryktede hemmelige politiet Securitate i bunn og grunn hadde samme jobb. For ved å sette matlagingsfjernsyn og forhør av dissidenter – tv-trim og telefonavlytting – opp mot hverandre, avkler filmen den diktatoriske overvåkningsstatens strategier.

Med publikumsfavoritten AFERIM! (BIFF 2015) og det metahistoriske dramaet I DO NOT CARE IF WE GO DOWN IN HISTORY AS BARBARIANS (BIFF 2018), har Radu Jude stått for to av de senere årenes BIFF-høydepunkter. Med UPPERCASE PRINT leverer han en skarpøyd brechtiansk analyse av Romania under Ceauşescu, som også har et og annet å si oss om makt og medier i vår egen tid.

English

In UPPERCASE PRINT documentary theatre and Romanian 80s television are juxtaposed to reveal the authoritarian strategies of Nicolae Ceauşescu’s dictatorship. Centering on the story of political activist Mugur Calinescu, who in 1981 scribbled a series of anti-government slogans in the city of Botosani, the film examines the interplay between state-owned television and the infamous secret police Securitate. Once again turning his eye towards Romanian history, Radu Jude presents a haunting Brechtian critique of authoritarianism.

Director

Radu Jude

Språk

Romanian

Undertekster

English